الجمعة، 22 مايو 2009

جدنا الروتين

جدنا الروتين

روحت لأكبر إدارة
سألت صحبي عن أكبر
واحد فيها

قالي المدير ..
قلت له دا أنا عندي كلام
كتير عن جدنا الروتين

ليه عنده ورق بقالوا سنين
وأنا وعيالي عشانه متشردين

قالي حالك صعبان عليه
لكنه نظام وحياة عنيه
وأنا هنا عشان أسمع كلام
جدي الروتين

حتى أنت كمان يا مدير
خايف من جدنا الروتين

فين الرحمة انعدمة من القلوب
ولا إحنا بقينا في زمن مقلوب
فيه الحق تحت والباطل فوق

إن كنتوا فاكرين انكوا بكده
بنين صرح متين
فأنتو بكده مجانيين
عشان مفيش ورا جدنا الروتين
غير خراب وداء يدوم سنين
حتى لو جبتوله عم أمين

يا أستاذ يا مدير بيسألك
ابني تعبان في كلمتين لجده الورنين
يا جدي روتين ..
مالك طايح شمال ويمين
وأمته هتفك حبس السجين

دا عم صابر داء المر سنين
وصابر عليك يا جدي روتين
وأنت ودن من طين وودن من عجين

وحياتك راح أشكيك
لأعلى صوت في إدارة فيها
عدد كبير
وهقول على بلاويك
ضيعت مننا فرص كتير
وتضحك وتقول أنا هنا
الكبير

فاكر حسن وحسين
وصالح وسليم
اللي عدوا عليك من سنين
وماتوا وهما عليك داعين
آه يا روتين عليك داعين
روح منك لله يا روتين

إبـراهـيم الــدوي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق